Sider

onsdag den 15. december 2010

BRAVO OSKAR PAPA

Sidder på arbejde, klokken er 9.30 og stormen buldre afsted uden for. Dog stadig kun i storm Bravo. Inde ved isen er de i storn Delta (total storm) og Charlie(meget storm), så det er kun et spørgsmål om tid, før vi også går i storm Charlie her ude ved vandet. Når den bliver meldt i Charlie i PA-systemet, så har vi 15 minutter til at forlade bygningen og kører hjem. Vi må først gå ud igen, når den er nede i Bravo, og så kun to og to i bilerne eller med bilradioen tændt. Alle biler har radio koblet op på et centralt center, der hedder Hill Top. På Hill Top tager de imod alle meldinger fra biler og håndholdte radioer, og de melder også hvis stormkonditionerne ændre sig. Tager jeg bilen og kører udenfor basen her i stormsæsonen, så skal jeg ned til Hill Top og skrive en seddel med data på bilen, mig og min rute, og jeg skal kalde, når jeg kører ud af basen; når jeg når mit mål; når jeg kører hjem mod basen og til sidst, når jeg er på basen igen, skal jeg forbi Hill Top igen og gå ind og sige, at jeg er hjemme igen. Der er rigtig meget sikkerhed omkring færdsel i området, og hvis man planlægger at gå fra bilen, får man en håndholdt radio med. Hvis jeg er ude i længere tid, skal jeg kalde Hill Top hver tredje time. Big brother is watching you!

BRAVO OSKAR PAPA er mine INDIAnitialer, altså BOP, men jeg er VICTORed aTANGO tage et VHF-radiokursus, så jeGOLF skal ØRESUNDve mig i det fonetiske ALFAlfabet. På torsdag, LIMAillejuleaftensdag!, er DELTAer prøve, og der skal jeg KILOunne det - og 80 siders takst om ROMEOadiokommuniaktion til søs. Nu har JULIETTAeg jo ikke noget skib, sÅSE det er mere ECHOn sikkerhedsforanstaltning, til NOVEMBERår jeg SIERRAejler med lokale skippere - hvis DELTAe nUNIFORM skulle FOXTROTalde om eller noget. Det er BRAVOilligt at tage det HOTELer, der er også nogle, der tager YANKEEachtskipperCHARLIEertificat - MIKEen der vil jeg vist alligevel vÆGIRlge at have båden først:)

Nok med fonetisk alfabet for denne gang. Det ser ikke ud til, at de melder stormen op. Der er tre parametere, de kigger på, vejrfolkene og øverste commander; vindstyrke, overisning og sne. Der er ikke så meget sne i den her, så sigtbarheden er åbenbart ok, selv om det blæser 7 pelikaner. Så tilbage til arbejde og ha' en rigtig god dag

:)Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar